Up and running!

Mina MMA skydd har kommit! =) nu jävlar ska det sparras!
benträning ikväll! Yeeah! Knäböj! Ass To the Grass! lite video med kanske.. =)

Jobbar halv  dag idag och sen är det ledigt resten av veckan...jobbar måndag och är sen ledig tisd onsdag..hade 15 semsterdagar att ta ut innan april så det var bara till att börja.. =)

Satte precis igång mitt ekonomiska system som jag provkörde förra året med ganska dåligt resultat..pga den mänskliga faktorn..justeringar är gjorda och det ser ut som följande.

%av lön efter skatt:
55% nödvändigheter.. Gymkort, mat, hyra , nödvändig klädsel etc etc observera ordningen och vad som är nödvändigast.. ;)
10% slösa.. allt utom basklädsel, nöjen,
10% ffk (framtida frihetskonto).. pengar som aldrig får röras..och huvudsakligen är räntebärande..en liten % i aktier/foner är ok
10% lts (långtidspar).. vitvaror, insats i hus/lgh, bil etc
10% Semesterkonto..till Flyg och boende
5% gåvokonto.. presenter, bjuda polare på bio, restaurang, skänka etc..

min nya modell är att köra systemet på grundlönen och inte hela vilket innebär att ob-tid och övertid åker direkt i valfritt konto..och ja jag har ett bankkonto för varje och ett separat kort för slösakontot..det första jag gör när jag får lönen är att dela upp pengarna..tar ett par sek..systemet kräver karraktär..var gärna på mig om ett par månader och kolla upp så jag sköter mig! =)
mycket övertid/ob i jul så nu hamnade slösakontot på: 6678:- och jag som redan har allt jag behöver.. =)
tänkte använda lite av gåvokontot till att bjuda min morsa på avatar 3d..

just dessa % passar mig..men hur tycker ni det låter? jag gillar struktur iaf.. =)

ska bli bättre med bilder och uppdateringar.. din önskan är hörd och snart besvarad Eliot! =)

Idag ska jag göra vad du inte är villig att göra så att jag imorgon kan göra vad du inte kan! (varför låter allt så mycket mesigare på Svenska?)

have a najs! 


Kommentarer
Postat av: Höhö

Kan hålla med om ränepappapper i US-dollar i fallande trend typ statsobligationer. Passivt sparande i aktiefonder lika med vansinne särkilt nu när tekniska-trenden precis skiftat till fallande, vänta till högre topp först ;)

2010-02-02 @ 13:02:01
Postat av: HöHö

Skulle vara räntepapper svårt ord det där :S

2010-02-02 @ 13:05:08
Postat av: Tee

precis...systemet är inget spel..tanken är vanligt sparkonto och kanske 20% med högre risk..vill man leka mer är det från nöjeskontot..

2010-02-02 @ 18:58:19
URL: http://teeman.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ni förvärvsarbetare är konstiga hehe... Du måste förstå att under långa perioder är inflationen högre än räntan då förlorar det reala värdet fast du har 4% ränta men det nominella ökar, och tvärtom när det är deflation känar du pengar realt på att ha dem i madrassen... Så det du sparar blir i själva verket mindre värt under inflation även om du kanske har 4% ränta (swedbanks e-sparkonto och sån skit),och blir mer i madrassen under deflation. Egna stater kan i princip öka peningmängden så mycke de vill just det dem gör nu för att lura löntagarna, att de får högre lön fast realt få de lägre, för att lösa krisen genom att höja företagens marginaler eller vinster på arbetarnas bekostnad och få igång ekonomin ... Så om du inte vill "spela" är dina alternativ värdebevarande investeringar typ investeringsguld/silver konst och liknande (även hus i längden dock inget bra alternativ nu men det beror just på räntepolitiken) . Bör väl tilläggas att Svenska riksbanken har ett inflationmål på 2% men det går inte så bra alltid och de mesta tyder på hög inflation om några år ,just nu ändrar sig fort ;)...

2010-02-02 @ 20:07:36
Postat av: Anonym

Låter bra bobbas! Keep up the good work!

2010-02-02 @ 21:32:30
Postat av: Tee

faktum kvarstår att om du sparar 1kr i månaden i 100månader så har du "något" 100kr+räntan..oavsett det reala värdet..

om man inte har intresse eller prioriterar att lära sig om investeringar så tror jag att det är ett betydligt säkrare alternativ..för utan kunskap så är det definitivt ett spel.

om man har som prioritet att lägga sin tid på att lära sig vad som behövs för att bli rik och sen investera en högre % i det så go ahead..

Jag vill bara sätta upp ett system som gör att jag kan leva gott (enligt mina mått) och inte behöva tänka på pengar direkt.. i övrigt så trivs jag bra med att förvärvsarbeta.. =)

2010-02-02 @ 22:14:19
URL: http://teeman.blogg.se/
Postat av: HöHö

Och jag säger att de extra pengarna vinner dig tid resa oftare mindre lån på ett hus när det är köpläge ,mindre tid att jobba för att betala lånet.Mer tid när du skaffar barn mer frihet när du kommer upp i den magiska gränsen 30 00 i månaden för sen mår man inte bättre av pengar, vinsten ligger inte i första hand att köpa onödiga kapitalvaror. Inget fel i att förvärvsarbeta någon måste göra det ...

2010-02-02 @ 22:46:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0