Analys

Lite mer analys av förra inlägget och svar på några av kommentarerna därifrån..
"Postat av: abbe el saghir
tjena!bra skrivet; kan förstå att de e lite frustrerande att höra de snacket.Vissa behöver ha något att klaga på. Har själv 2 barn och jag måste verkligen säga att de inte är lätt,skridskoskola, simskola,matas dushas.... men vill man så kan man.
dina alternativ var bra men alternativ

1....efter jobbet ska jag hämta barnen för dom slutar på dagis,ok jag har 30 min på mig från att jag stämplar ut tills jag ska hämta dom.lite tajt
2....jag går redan upp en timme för tidigt för att mata dom borsta deras tänder umgås lite med dom innan en lång dag
3....har haft hantlar hemma men ungarna ska vara där och pilla ajaj, har inget extra rum att låsa heller
4....kan inte gå ner i arbetstid, munnar att mätta, får inte göra det valet för min arbetsgivare heller,jävla finnanskris
5....har provat det,blir inte så mycket träning

själv tränar jag tre gånger i veckan men det är tack vare min fina(vackra) fru,att hon låter mig göra det jag tycker är roligt.hade jag inte haft barn hade jag garanterat tränat betydligt mer.
håller med att man ska vara bra förebild för sina barn,men jag tar hellre mina barn till skridskoskolan och ser till att dom rör på sig än att jag själv tar ett pass på gymmet.

ville bara få dig att se att det inte är så lätt men håller med dig till punkt och pricka att VILL MAN SÅ KAN MAN
tack för en bra blogg mvh abbe"



Abbe:
Du är sannerligen en förebild! en fysik i Elitklass! =) Att du tar dig tid att göra det som gör dig lycklig och prioriterar det är extremt viktigt för hur du kommer må vilket har en direkt effekt på alla runtomkring dig.
Naturligtvis hoppas jag att du prioriterar barnen framför träningen och integrerar båda delarna i ditt för att få en bra balans och nå dina mål..precis som jag själv ämnar göra en dag när jag är lika lyckligt lottad som dig..
Tack för din kommentar..uppskattar att du tog dig tid!

En bra sak med träning är att den är väldigt flexibel..man kan göra det lite när som helst på dygnet till skillnad från alla andra tider som man har försatt sig i att hålla. med lite karaktär kan man flytta runt träningstider och träningsdagar fritt..

Just detta exemplet handlade om styrketräning men i själva verket kan det vara en person som "vill" vad som helst..starta företag, bygga hus, städa lägenheten, umgås mer med sina vänner, bli miljonär...allting kräver tid och man måste prioritera..men varför ens yttra att man "vill" träna när det inte ligger tillräckligt högt upp på prioriteringslistan för att ge det den tid det kräver? och då snackar vi 3-4% av din totala tid...jag lägger ca 5-6% av min totala tid på träning..kampsport och löpning inräknat..är det inte bättre att lägga ner tiden det tar att gnälla över vad man tror man inte har tid med på att göra saker som man faktiskt prioriterar högre istället?


många av punkterna jag tog upp passade inte in i din situation Abbe..men punkt 3..dörrtrapets.. kul för ungar att klättra och hänga i också..det var så jag gjorde mina första chins... fixar du sen ett par grippers och gör några situps så är magen, greppstyrkan och chinsen fixade för veckan =)..
körde alltid en lek med min farsa i dörrtrapetsen innan jag gick och la mig förr..jag hängde mig i den och sa
-gonatt och sov gott..och så fick jag inte släppa den förrens han också hade sagt hela meningen..han sa alltid..
-gonatt.. *paus* *paus* *paus* och sen precis när han såg att mitt grepp höll på att släppa klämde han snabbt ur sig: -och sov gott! =)

"Inte så lätt" men vad är lätt eller svårt..? jag skulle vilja säga att det handlar mer om en inställning och ett tankesätt än en faktiskt sak..kunskap kan vara en avgörade faktor..en del människor tycker det är svårt att gå ner i vikt men jag vet att det är lätt..det är bara till att äta vad man ska, ta på sig skorna och sätta ena foten framför den andra i 30 minuter varje morgon..kunskap kan göra en svår sak lätt..motivation kan göra en svår sak lätt..

En viktig komponent är självdiciplin (förmågan att göra vad man bör göra, när man bör göra det, varesig man känner för det eller ej) finns flera sätt att träna viljestyrka..ett är att vara tyst..prova vara tyst en timme under dagen..folk kommer snabbt undra och du kommer känna ett oerhört stort behov av att förklara dig..lägg ditt favoritgodis under tungan och låt det ligga där i en minut och spotta ut det sen..sluta snozza..när man väl har börjat se sig som en person som har kontroll över sina tankar och sitt liv kommer allt att bli så mycket lättare.. När min Pappa dog påverkade det inte min träning alls, jag gjorde vad jag skulle hur jävla dåligt jag än mådde..inga ursäkter..det som hade hänt hade hänt och om något så tror jag att det gäller att låta saker man inte kan påverka vara. Det kommer alltid finnas mer eller mindre kaos i våra liv men om man bygger upp en stabil bas i sig själv tror jag man kan vara till så mycket mer stöd för nära och kära. Jag vill vara en stabil Man, en klippa att luta sig mot när stormarna blåser runtomkring. hur långt på den vägen jag är kan inte jag uttala mig om men min potential är oändlig.. =)


Postat av: Kalle
Instämmer med Abbe men även med dig. Klart att man ska ta sig tid för träning men med barn är det inte bara tiden det handlar om, motivationen tryter också då sömnlöshet och stress också inverkar. Har varit i mycket bra form tidigare och är inte i alls dålig form nu heller om man jämnför med svenska folket i genomsnitt men ett exempel är väl att jag förr kunde göra 30 chins och 50 dips och nu ligger jag på sisådär 20 chins och 30 dips. Då formkurvan inte stiger tappar man motivationen....."

Kalle:
Förstod inte riktig vad du vill? vad är ditt livsmål? ditt syfte? och hur passar träningen in i det?


Ger er en av mina många inspirationskällor här..en kille som jag tycker ni bör lyssna på!
precis som att disskutionen här på bloggen inte bara handlar om träning så kan också vad Sean pratar om i videon appliceras på många olika aspekter i livet...


kolla och lyssna 0:20-2:00

Madde Ström: du personifierar så mycket av hela konceptet och sättet att tänka som jag försöker sprida..bara fortsätt med det du gör! det funkar!

Jonas! Hell yeah! våra pratstunder är alltid lika givade! respekt till människor som inte bara håller med utan verkligt säger sin åsikt vilket kan ge ett meningsfullt utbyte av tankar...

Morgonträning imorgon kl 10 (armar), MMA kl 14..Inflyttningsfest och utgång i Malmö på kvällen!
Trevlig helg!

Kommentarer
Postat av: Kalle

Det jag menade med mitt inlägg är att det är mer givande att träna då man har mål att nå och sträva framåt och för att nå dessa mål krävs tid till träning och välbehövlig tid till återhämtning, det är väldigt svårt då man har barn att ta hand om. Ville nog bara gnälla lite då jag känner jag tappat mycket på senaste tiden. Men jag ska ändå fösöka hålla mig igång med ett par pass i veckan så man inte tynar bort helt hehe...

Bra blogg

2010-01-22 @ 21:05:31
Postat av: abbe

respect. du är en förebild, känner ingen som har målmedvetenheten som du har.fortsätt så och du kommer gå långt

2010-01-22 @ 21:18:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0