Ljud...

Ljudet fungerade andra gången jag startade datorn och har gjort så sedan dess..

hamnade i en klassisk disskution igår..en kille säger helt plötsligt - du har inte fru och barn va?
jag - nä
han - Nä för då hade du inte haft tid att träna så mycket..jag skulle vilja träna mer men har inte tid..bla bla bla..
det trycker verkligen på alla mina knappar när nån kommer med sånt skitsnack..
visst fan finns det tid att lägga på att träna så mycket som en timme om dagen(även om 2-3 dagar i veckan räcker för att få ypperligga resultat i kombination med bra kost)..
proritering!
alternativ:
1..stick in om gymmet på vägen hem från jobbet
2..gå upp en timme tidigare och gör det innan jobbet..
3..köp en skivstång/hantlar och gör det hemma..
4..gå ner i arbetstid..(arbeta mer för dig själv och mindre för andra) och anpassa levnadskostnader därefter..
5..ta med barnen om det finns möjlighet alternativt träna på ett ställe med barnpassnig)

gör vad fan som helst men skyll inte på tid..men jo det är ju klart att du skulle sett ut som personen på bodyomslaget bara du hade haft tid..
om en ensamstående mamma kan hinna med sina barn..hur svårt är det då för en parter att släppa iväg den andra en timme ett par gånger i veckan?
skyll inte på tid..inse karaktärsbristen och gör någoting åt det så du kan vara stolt och en förebild för dina barn..
dom kommer inte göra som du säger..dom gör som du gör..är det vad man vill lära sina barn..att det är ok att jobba 8timmar+ per dygn och inte lägga någon tid på hälsa och långsiktigt välmående..?

nu när jag ändå är uppe i varv så kan jag tillägga att det säkert är samma tänkande gällade tidsbrist som gör att föräldrar köper mamma scans köttbullar, dennis hotdogs och andra vedervärdiga halvfabrikat istället för att köpa fina råvaror och tillaga ordentlig hälsosam mat..
hörde precis på nyheterna om hur mycket fetman ökar i samhället...men jävlar vad konstigt då..

Min mamma lagar alltid ordentlig mat..fan jag åt inte på Mc Donalds före tonåren och pizza var nästan en liten högtid de enstaka gångerna det beställdes..hon jobbade 75%
min Farsa jobbade 100% när vi var små slutade han på gymmet han tränade på och byggde ett i källaren för att sedan gå mellan bänkpressen och verkstaden..
ja..var tror ni jag fick min inställning till mat och träning ifrån?
i övrigt så tränar min bror regelbundet och har övervunnit svårigheter jag inte önskar någon..
min syster jobbar som träningsinstruktör...
nu är jag väldigt stolt över min uppväxt och mina syskon och inser att alla kanske inte har haft det så..men dåliga mönster måste brytas någon gång..
vad jag kallar dåligt mönster kanske andra kallar "unna" sig etc etc..tycker för övrigt att det är tråkigt att ordet "unna" har blivit synonymt med onyttigt..
man måste UNNA sig ibland..sedan när fan då? Dina tankar är ditt liv..seeing is believing..bullshit! Believing is seeing!

Jag har inga barn och kan med 100% säkerhet inte veta hur svårt det är..men jag har aldrig tänkt på problem som något som inte går att lösa..och nu när jag tänker efter så är alla elitidrottare som inte är "proffs" barnlösa singlar...

hur många armhävningar hade man hunnit under tiden disskutionen tog? antagligen fler än vederbörande hade orkat..
faktum är att jag aldrig tog upp argumentationen eftersom jag vet att det är nästintill omöjligt att övertyga en person om att hela hans tankebanor på ett visst område kanske bör justeras..vem vill erkänna något som sätter en själv i dålig dager? det gör ingen glad!..sådant sker med självinsikt och måste påverkas indirekt..förlagsvis genom att umgås med personer som besitter egenskaper man vill uppnå och mer eller mindre färgas av sällskapet..
inga sura miner och personen tror att allt har skett genom eget iniativ..
Argumentation..NEJ!
Vara förebild..JA!

lärde mig nyss något..av min mamma.. =)
om ett barn ger ett annat barn sin napp när det gråter så avbryter föräldrar ofta den empatiska handlingen..är det bra eller dåligt? vill man lära sina barn att det är -NEJ! att vara empatisk? intressant.. fan vad kul det är att lära sig saker!

är trött nu så jag vet inte om jag lyckades knyta ihop det..missade säkert något som visar att jag är hyfsat ödmjuk..=) kritisera på..jag kan backa upp det mesta..och skulle jag inte kunna det så lär jag mig förhoppningsvis något...



idag blev det förmiddagspass med min bror på gymmet..rygg axlar

chins:
+25kg 5 5 5 5 5
+30kg 5 5 5 5 5
+35kg 5 4 3 3 3
+35kg 5 5 5 5 5 sista setet var precis..blev 5,5 =)

Pratat mycket om Haiti på sistone..jag och min kollega kom fram till att det enda positiva var att en eller annan Mördare och pedofil antagligen strykit med..

lämnade in bilen för att få fixat nån bussning..började på 1500:- men han hittade lite fler fel..är uppe ca 5000:- för närvarande..men men det är bara pengar..det positiva är att den säkert kommer gå som en klocka sen...och och..jag har 15 semesterdagar kvar att ta ut innan april..
solresa framåt mars någon? medelhavet? vegas? nä jag bjuder inte...! =)

precis varit hos mormor och lärt henne hur hennes nya mobil fungarar..hon är för söt =)

kram på er!


Kommentarer
Postat av: Sara Jarmakowski

Tack för fler som dissar ordet "unna" sig i bemärkelse sötsaker :)

2010-01-19 @ 21:38:41
Postat av: Tee

jag som satte mig i försvarsställning och så får jag en sån positiv feedback! kraaaam! hälsa Johannes så gott =)

2010-01-19 @ 21:41:51
URL: http://teeman.blogg.se/
Postat av: Tant Madde

Ja jävlar, där satt den Tobias! Du fick med allt tror jag faktiskt...ja tom. det sociala arvet med miljö och beteende. Du pratar om att bryta ett dåligt mönster och gammalt beteende...intressant för mig som dagligen jobbar med att motivera till detta. Du gav även konkreta tips på Hur man tar sig tid. Bra där :) Tyvärr är förändring ofta förenat med rädslan att misslyckas och oförmågan att se i andra banor eller tänka andra tankar. En underskattning av vår mentala styrka. Så istället för gymmet till "soffliggaren med ursäkter" kan man sticka till boken "självkänsla" med Mia Törnblom till att börja med. Avslutningsvis vill jag säga dig att jag är mäktigt imponerad av den kunskap du besitter redan. Du är ju bara en spoling =)) Dina föräldrar gjorde det de trodde på. PS! Mina rökte under varje frukosten i hela min barndom...

2010-01-19 @ 22:26:52
Postat av: Falk

Nä du, Tobbe! Här behöver du faktiskt inte gå i försvarsställning alls. Jäkligt vettiga tankar som kan appliceras på precis vilka beteende som helst. Så länge självinsikten inte är i närheten av det riktiga jaget kommer man få problem med att utvecklas positivt. O som du sa, en person med dålig självinsikt måste man påverka indirekt. Inte med argumentation. Det bästa i hela det här inlägget är att man inser att den dagen du blir farsa, kommer du bli en jävligt bra sådan.

2010-01-19 @ 23:46:17
Postat av: abbe el saghir

tjena!bra skrivet; kan förstå att de e lite frustrerande att höra de snacket.Vissa behöver ha något att klaga på. Har själv 2 barn och jag måste verkligen säga att de inte är lätt,skridskoskola, simskola,matas dushas.... men vill man så kan man.

dina alternativ var bra men alternativ



1....efter jobbet ska jag hämta barnen för dom slutar på dagis,ok jag har 30 min på mig från att jag stämplar ut tills jag ska hämta dom.lite tajt

2....jag går redan upp en timme för tidigt för att mata dom borsta deras tänder umgås lite med dom innan en lång dag

3....har haft hantlar hemma men ungarna ska vara där och pilla ajaj, har inget extra rum att låsa heller

4....kan inte gå ner i arbetstid, munnar att mätta, får inte göra det valet för min arbetsgivare heller,jävla finnanskris

5....har provat det,blir inte så mycket träning



själv tränar jag tre gånger i veckan men det är tack vare min fina(vackra) fru,att hon låter mig göra det jag tycker är roligt.hade jag inte haft barn hade jag garanterat tränat betydligt mer.

håller med att man ska vara bra förebild för sina barn,men jag tar hellre mina barn till skridskoskolan och ser till att dom rör på sig än att jag själv tar ett pass på gymmet.



ville bara få dig att se att det inte är så lätt men håller med dig till punkt och pricka att VILL MAN SÅ KAN MAN

tack för en bra blogg mvh abbe

2010-01-20 @ 22:38:34
Postat av: Madde

På tal om att hitta ursäkter för att inte göra det man säger man Vill göra (kan ju vara annat än träning förståss).

Igår när jag var klar med mitt pass mötte jag en kvinna i min ålder som jag ser på gymmet ca. 2 gånger/halvåret!! Jag frågar ju så klart varför det blir så, träna 2 gånger en vecka och sedan ingenting på 6 månader...?? Hennes svar var suck pust stånk och stön...är såå jobbigt hemma. Men då behöver du ju vara stark och träning stärker, sa jag lite glatt, varpå kärringen sticker ögonen i mig och utbrister -jag har ju för faan ungdomar hemma med adhd och min mamma har ju cancer, hur lätt tror du det är egentligen??? Mitt svar blev endast -Du är här NU, trots ungar med adhd och en sjuk mamma. Tänk på vad som blev bra idag och kör vidare i det spåret!

2010-01-21 @ 17:25:52
Postat av: Tee

intressant! har mängder jag vill skriva om! kommer gå ännu djupare in i det här i helgen! måste sova nu =)

Kram!

2010-01-21 @ 20:41:51
URL: http://teeman.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Nu fokuserar jag inte på den övriga texten, trots att jag tyckte den var innehållsrik och sa sanningen. Men kan mormor skicka sms nu? Har hon samma nummer? Vågar man skicka iväg ett sms? :) Kraaaam

2010-01-22 @ 09:37:42
URL: http://gangenas.blogg.se/
Postat av: Kalle

Instämmer med Abbe men även med dig. Klart att man ska ta sig tid för träning men med barn är det inte bara tiden det handlar om, motivationen tryter också då sömnlöshet och stress också inverkar. Har varit i mycket bra form tidigare och är inte i alls dålig form nu heller om man jämnför med svenska folket i genomsnitt men ett exempel är väl att jag förr kunde göra 30 chins och 50 dips och nu ligger jag på sisådär 20 chins och 30 dips. Då formkurvan inte stiger tappar man motivationen.....

2010-01-22 @ 17:20:55
Postat av: Andreas

Gillar din blogg! Mycket bra och kul läsning, du är fanimej ett föredöme mannen, respekt!



Mvh Andreas på malmborgs

"Han som igentligen inte hinner träna,

men gör det ändå"

2010-01-23 @ 19:18:31
Postat av: Tee

Tack Andreas! =) du är grym! sån skillnad sedan första gången jag träffade dig!

vi ses!

2010-01-28 @ 21:44:43
URL: http://teeman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0